Change Polish to English Zamieni polskij na russkij

Wladyslaw Polakowski

NIEKTORE TEORETYCZNIE MOZLIWE WERSJI URODZENIA I ZMARTWYCHWSTANIA JEZUSA CHRYSTUSA. MATEMATYCZNIE DOKLADNE ROZWIAZANIE ZADANIA


Takie pytanie wydaje sie dziwnym? Prosze wiec nacisnac tutaj

Kiedys autor traktowal te swoje dzielo jako najsilniejsze, w tej chwili niestety on jego traktuje jao slabe. To dlatego, ze on rozpartzyl tylko symboliczne traktowanie postaci Jezusa Chrystusa, nie rozpatrzywszy w ogole jego traktowanie symboliczne
W tej chwili on czeka na ukazanie swojej ksiazki "Tragokomiczna historia religii i ateizmu"
Nawiasem wsczesnie czy pozno dobre wersje tego artykulu on napisze


Wstepne uwagi
1. Dla wszystkich lat podanych w artykule przed poczatkiem naszej ery sa odane wlasnie ASTRONOMICZNE, nie ogolnoprzyjete HISTORYCZNE daty. W celu otrzymania liczeb lat wymienionych w artykule nalezy z numeru wymienionego odjac jedynke (Naprzyklad, historycznemu 15 przed nowa era odpowiada astronomiczny 14 przed nowa era).
Uwaga2. Powniewaz dyskutuje sie pytanie urodzenia Jezusa Chrystuse nie bedzie uzywane okreslenie w liczbie lat od urodzenia Chrystusa, zamiast tego bedzie uzywane okreslenie naszej ery.

HISTORIA PYTANIA

Wazliwosc postaci Jezusa Chrystusa jest wielka przede wszystkim dlatego ze prewazna wiekszosc krajow ziemi ma system liczenia lat od jego urodzenia. Tym bardziej wazliwym bedzie pytanie wstanowienia teoretycznie mozliwych lat jego urodzenia i smierci (lub przynajniej daty urodzenia czy opuszczenia zycia czlowieka ktory byl jego prototypem).

Wiadomo ze pierwszym historykiem raczej chronologiem krory zaczal liczyc lata od urodzenia Chrystusa byl rzymski zakonnik Dionysis Exiguus ktory zyl w VI-m stuleciu naszej ery. Jego pracy byli jezeli wierzyc (8) odkryte przez angielskiego chronikarza Bede  w VII stuleciu naszej ery.

Sadzac z (1), str.241, bylo nie calkowiecie zrozumialo dlaczego on wstanowil date urodzenia Chrystusa wlasnie na ogolnieprzyjety dzisiaj rok. Jedna z wersji dlaczego on uczynil w ten sposob jest wykladzona przez Klimiszyna w (1). Nawiedziemy je troche nizej A jezeli on to uczynil wlasnie tak, to musialo by spowodowac niektore bledy, ktore wznikli przez niedokladnosc owczesnej astronomii.

W starozytnosci jednym z glownych zadan chronologii bylo obliczenie tablic wielkanochych wedlug ktorych Wielkanoc by musiala odbywac w ten lub inny dzien. Jedna z takich tablic w latach era Diokletiana byla zrobiona przez Cyryllusa patriarcha aleksandryjskiego na okres lat 153-247 ery Diokletiana trwaloscia 95 lat (5 cyklow metonowych).

Dionysis Exiguus postanowil obliczyc tablice Wielkanocne na najblizsze 95 lat (po tych 95 poprzednich  latach ktore mineli) od ery Diokletiana czyli od roku 247 ery Diokletina, z tym ze postanowil z rozmyslen politycznych ze bedzie kiepsko odchodzic swieto chrzescjanskie obliczajac przy tym lata w erze imperatora potepiacza chrzescjan i odwazyl sie obliczyc tablice wielkanocne od urzodzenia Chrystusa, a wedlug innej informacji - ab incarnatio Domini (od  "inkarnacji panskiej"), czyli od swieta blagowieszczenia (odznaczal sie juz wtedy 25 marca).

Jest charakterystycznie ze nie jest bardzo zrozumialo w jaki sposob on odnalazl przyjety dzisiaj rok. Z tego powodu historycy wyslowiaja rozne rozwazania jedne z ktorych gruntuje sie na tym ze byla legenda wedlug ktorej Jezus zmarl na 31-m roku zycia i zmartwychwstal rzekomo 25 marca. Bardzo szczegolnie to rozpatruje sie w (1) a w naszym artykule troche nizej. Bardziej szczegolny oglad wzmianek o urodzeniu zmartwychwstaniu Jezusa  Chrystusa wedlug roznych zrodel prosze zobaczyc tutaj.

Najblizszym rokiem w ktorym wedlug rozliczen Dionysis byla Wilekanoc 25 marca byl rok 279 era Diokletiana. Dyonysis w ten czas napewnie juz wiedzial 532-rocznym pkresie powtarzan cyklow slonecznych i kiezycowych, dlatego on odjal z liczby 279 liczbe 532 i otrzymal ze Jezus Chrystus zmartwychwstal za 253 lata do poczatku era Diokletianu i urodzil sie za 284 lata.

Miedzy innym bardzo ciekawe miejsce. Rok 279 byl 32-m rokiem mowego 95-rocznego cyklu. Ten fakt ze nie dopasowal 13-y rok cyklu czyli rok z tym samym numerem ksiezycowym z poprzedniego cyklu mowi, ze 13-y rok poprzedniego cyklu byl rokiem przestepnym. Nagadamy, ze w czasy Dionysis ogolnoprzyjetym liczeniem lat bylo ich liczenie w latach ery Diokletianu.

Jego pracy niejednokrotnie byli ktytykowane ze strony ozniejszych historykow i chronologow. Wiec jezeli wierzyc Klimiszynu (1) jego krytykowal Kepler, ktory nawet operowal okresleniem Anno Dionysis zamiast Anno Domini.

Jest charakterystycznie ze lata od urodzenia Jezysa Chrysta (Anno Domini) i lata w erze Diokletianu (Anno Diocletiani) w skrocie daja jedno i to samo: AD. Mozliwie, ze to sprawilo liczne pomylki ze strony historykow.

  URODZENIE I ZMARTWYCHWSTANIE CHRYSTUSA WEDLUG ROZNYCH ZRODEL

Jezeli wierzy niektorym legendom koscielnym odzwierciedlonym szczegolnie w Ewangelie Jesus Chrystus zmartwychwstal w niedziele 25 marca i w sobote byla Wielkanoc zydowska (Sa inne opinii. Szczegolniej troche nizej). Jest nawet dosc rygorystyczna opinia chronografu XVII wieku.

Szlak przyjecia ery Chrystusa nie byl latwy. Dosc jest wymienic ze w Bizancji ona nie byla uznawana przez dlugi czas. Wedlug (1) spory o niej w Konstantynopolu trwali az do XIV stulecia.

Teraz jest autentycznie wiadomo, ze obliczenia Dionysis Exiguus nie byly prawidlowe przez niedoskonalosc owczesnej astonomii. Niestety w otrzymanym przez Dionysis roku pelnia ksiezyca (Wielkanoc w starozytnosci obchodzila sie jako zwyciestwo swiatla nad cma w pierwszy caly ksiezyc po rownodzienniu wiosennym) bylo 27 marca, co jest o 2 dni pozniej niz 25 marca. Dionysis Exiguus nie wiedzial jeszcze o niedokladnosci cykla Methona, co powoduje to, ze z biegiem czasu dni wiosennych pelkych ksiezycow plyna na bardziej wczesne daty kalendarzu julianskiego.

Potem bylo zrobiono duzo sprob obliczyc ponownie i wyprawic daty uordzenia i zmartwychwstania Chrystusa. Wiecej tego bylo duzo innych opinii o trwalosci jego zycia. 

W chronografie XVII-go stulecia czytamy: (cytata z  (2) z posylaniem na (3), tlumaczenie z owczesnego rosyjskiego):

"Ktorego lata Chrystus pan urodzil sie, o tym sa duzo opinii, i takie wiecej niz 40 naliczaja rozumien"

PRACA GLEBA NOSOWSKIEGO "URODZENIE CHRYSTUSA I POCZATEK NASZEJ ERY"

Gleb Nosowski uczynil niektore wysilki z kalkulacji zmartwychwstania Chrystusa wedlug "Zestawu regulow ojcow swietych" Macieja Wlastara (XIV stulecie)

Tekst Wlastara dawal nastepujace warunki zmartwychwstania:

1. Kolo slonca  23 (czyli 23-y rok cyklu slonecznego)
2. Kolo slonca 10 (czyli 10-y rok cyklu ksiezycowego)
3. 24 marca, w sobote, byla Wielkanoc zydowska ktora odbywa sie w dzien pelnej ksiezycy.

(Jedne zauwazenie: w innych zrodlach o zmartwychwstaniu Jezusa jest powiedziano nieco inaczej. Szczeglony oglad zrodel i obrobke informacji partz nizej)

Nagadamy ze cykl sloneczny jest odcinek czasu po minieciu ktorego daty kalendarza julianskiego zaczynaja trafiac w te same dni tygodnia. Trwalosc 28 lat. Czyli w bezprzerwnym ciagu lat mozna wykroic odcinek z kalendarzu julianskiego trwaloscia 28 lat i cala pewnoscia twierdzic ze on dopasuje do jakiegokolwiek innego odcinku czasu. Cykl ksiezycowy to jest odcinek czasu po minieciu ktorego daty pelnich ksiezyc zaczynaja trafiac na te same daty kalendarzu julianskiego. Jego trwalosc 19 lat.

Puktem odliczenia tych cyklow bylo tak zwane stworzenie swiatu. Odpowiednio przez 19*28=532 lata cykly sloneczny i ksiezycowy powtarzali sie.

Gleb Nosowski otrzymal wynik: rok 1095 (pelnia ksiezyca wedlug tablic w dodatku 1 do (1) 23-24 marca). W pewnym stopniu pasuje jeszcze wynik rok 563 (pelnia ksiezyca 25 marca). O duzo gorzej pasuje rok 31, na ktorym zatrzymal sie Dionysis, bo w tamtym roku pelnia ksiezyca byla 27 marca. Ale o niedokladnosci 19-rocznego cyklu ksiezycowego Dionysis Exiguus jeszcze nie wiedzial, co spowodowalo jego blad. Niestety wlasnie ten rok zostal przyjety jako rok zmartwychwstania Chrystusa.

Sprobujemy poddac analizu krytycznemu wlasnie tekst Macieja Wlastara.

Przede wszystkim chcialo by sie zauwazyc ze istnialo duzo chronologicznych szkol ktore istotnie po-roznemu datowali wszystkie wiadome wydarzenia swiatowej historii, Wsrod nich bylo kilka szkol krore prowadzili liczenie od utworzenia swiata i swoje tradycje datowania ogolnowiadomcyh legendarnych wydarzen (potop, Kain, Mojseusz i t.d.). Wsrod najbardziej wazliwych szkol nalezy wymienic zydowskie, Panodora, 70-i tlumaczy, wsrod bardziej poznich szkola Ushera. Szczegolnie o tym jest napisano u Bickermana (4).
Bo jego datowanie jest pobudowano w ten sposob:

Pod tym wzgledem mozna przejawic dosc sceptyczny stosunek do datowania przez Macieja Wlastara wmartwychwstania Jezusa Chrystusa rokiem 5539 od stworzenia swiata, kiedy kolo ksiezyzy bylo 10, a kolo sloncu 23. Bo tamte datowanie bylo pobudowane w ten sposob: najpierw byl poznaczony rok urodzenia Chrystusa od stworzenia swiata (zgodnie z ta szkola chronologiczna, do ktorej nalezal Wlastar), dopiero potem byli obliczona kola slonca i ksiezycy.

Wiec jezeli odrzucic informacje ktore nam mowil Wlastar o numerze ksiezycy i slonca to otrzymamy jedyne warunek kalendarowy w dwuch wersjach dobrze ozwierciedlony w literaturze cerkiewnej i spobujemy uczynic

ROZWIAZANIE ZADANIA URODZENIA I ZMARTWYCHWSTANIA CHRYSTUSA NA PODSTAWIE TYLKO WMIANKACH KALENDARZOWYCH O TYM W ZRODLACH

Dwie grupy zrodel zgodnie z (1) daja dwie roznych wercji zmartwychwstania Chrystusa:

Wersja wschodnia: (jest dominujaca, w dalszym ciagu wszystkie lata zmartwychwstania bedziemy poznaczali litera e).

Wiadomosci ktore mozna odniesc do wersji wschodniej sa w przewaznej wiekszosci zrodel szczegolnie w liscie konsulow konstantynopolskich roku 395 (cytata z (1), str.242):

"Hic conss. passus est Christus die X Kal.Apr. et resurrexit VIII Kal.easdem" - "za tych konsulow pocierpial Chrystus w dzien 10-ty do kalend kwietniowych i zmarwychwstal w VIII dzien Kalend  (25 marca)"

Wersja zachodznie jest mniej popularna i gruntuje sie na grupie zrodel ktora przypuszcza ze Chrystus postradal 25 marca w piatek i zmartwychwstal 27 mrca w niediele. W dalszym ciagu bedzie poznaczala sie litera w. Do nich nalezy chronograf roku 354.

Cytata z tego chronografu wedlug (1) z posylaniem na (6):

"His consubilis dominus Iesus passus est die Ven. Luna XIIII" - "w ich konsulat Chrystus Pan postradal w wieku 14 dni", a w dzialu 13 "Biskupie rzymskie" czytamy: "Imprante Tiberio Caesare passus est dominus noster Iesus duobus Geminis cons.VIII Kal.Apr." - "za Tiberiusza postradal nasz Chrystus pan za konsulatu obu Geminow w osmy dzien kalend kwietniowych pan (25 marca).

Wiec z nawiedionego wynika nastepujace:

1. Wschodnia wersja zrodel:
Chrystus zmartwychwstal 25 marca, w niedziele w cale ksiezyce

2. Zachodnia wersja zrodel:
Chrystus postradal 25 marca w cale ksiezyce, wedlug Ewangalie zmartwychwstal 27 marca.

Obydwa zadania byli rozwiazane an komputerze przez spacjalnie napisane dla tego program komputerowy. Ten program byl napisany w ten sposob:

1. Ona wybeirala wszystkie lata w ktorych miala miejsce marcowa pelna ksiezyca 25 marca. Te cale ksiezyce obliczali sie wedlug wiecznego kalendarzu ksiezycowego, ktory jest zbudowany na podstawie formul Gaussa. Ten kalendarz jest nawiedziony w (1) na str.315. Obliczal sie parametr wedlug tablicy jako suma szesciu poprawek i potem z niego w razie niezbednosci odjemala sie cala ilosc miesiecy ksiezycowych.

2. W uwzglednieniem tego, ze realnie podczas pelnej kisezycy sama ksiezyca jest widoczna na niebie w ciagu trzech nocy na pirewszym kroku bral sie dosc szeroki wachlarz wysokosci, wlasnie z wysokosci od 23 do 27.5

3. Potem z tego z wybranych z calej ksiezycy lat wybierali sie lata, w ktore mial miejsce nam potrzebny dzien tygodnia (niedziela 25 marca dla wschodniej grupy zrodel i piatek 25 marca dla zachodniej). Wachlarz rozpatrywanych lat byl byl wybrany od 200 do naszej ery do 1200 naszej era.

Wyniki programu sa naweidzione w tablice 1. Znak e lub w poznacza grupe zrodel (odpowiednio wschodnie lub zachodnie)

TABLICA 1. PIERWSZE CCALE KSIEZYCE MARCA. TEORETYCZNIE MOZLIWE ZMARTWYCHWSTANIA CHRYSTUSA
 
numer roku 
pierwsza cala ksiezyca marca 
- 167w  25.8 
- 156w  24.0 
- 129e  26.3 
- 118e 24.3 
- 83w  27.0 
- 72w  25.3 
- 34e  25.6 
- 23e  23.7 
7w  22.7 
42e  25.4 
53e  23.5 
91w  24.0 
102w 22.1 
137e 24.8 
148e 22.9 
175w 25.2 
186w 23.4 
221e 26.1 
232e 24.4 
270w 24.7 
281w 22.8 
316e 25.6 
354w 25.9 
365w 24.0 
376w 22.3 
395e 23.0 
449w 25.4 
460w 23.6 
479e 24.4 
490e 22.5 
544w 24.8 
563e 25.5 
574e 23.7 
623w 22.2 
628w 26.1 
658e 24.9 
669e 23.0 
707w 23.5 
742e 26.2 
753e 24.3 
764e 22.5 
791w 24.8 
802w 23.0 
837e 25.7 
848e 23.8 
875w 26.1 
886w 24.3 
897w 22.4 
932e 25.2 
970w 25.5 
981w 23.6 
1011e 22.6 
1016e 26.5 
1065w 24.9 
1076w 23.2 
1095e 23.9 
1106e 22.0 
1149w 26.2 
1160w 24.4 
1179e 25.2 
1190e 23.3 
Mozemy analogicznie na podstawie innej cytaty obliczyc
ROK URODZENIA JEZUSA CHRYSTUSA

Consularia Constantinopolitana, ktora odnosi wyzejwymienione zmartwychwstanie jezusa Chrystusa na niedziele 25 marca o jego urodzeniu pisze w ten sposob: (1), str.244:

"His conss. natus est Christus die VIII Kal. Ian." - "za tych konsulow (August i Silvan) urodzil sie Jezus Chrustus w osmy dzien kalend styczniowych (25 grudnia)".

W ten sposob i w wyzejwymienionym chronografu roku 354 jest wzmianka na rok
Так и в вышеупомнятутом хронографе 354 года имеется и указание на год "urodzenia Chrystusa" (1), str. 245:

"Hoc cons. dominus Iesus Christus natus est VIII Kal.Ian. d. Ven. Luna XV" - "Za tych konsulow (Caius Caesar i Emili Paul) pan Jezus Chrystus urodzil sie w osmy dzien kalend styczniowych (25 grudnia) w piatek 15-go ksiezycy "

Wiec w czwartek 24 grudnia byla cala ksiezya.

Byl napisany program komputeerowy analogiczna do tej ktora obliczala zmartwychwstanie Jezusa, w niej byl rozrzut 2 dnia (od 22 do 26 grudnia), jej wyniki sa nawiedzione w tablice 2.

TABLICA 2

GRUDNIOWE CALE KSIEZYCE. TEORETYCZNIE MOZLIWE LATA URODZENIA JEZUSA CHRYSTUSA
 
rok 
cala ksiezyca
-165 24.7 
-154 22.8 
- 81 25.9 
- 70 24.0 
- 59 22.2 
22 26.9 
33 25.0 
44 23.1 
117 26.2 
128 24.4 
212 25.8 
291 23.2 
375 24.4 
459 25.8 
470 23.9 
543 27.0 
554 25.1 
565 23.2 
638 26.4 
649 24.5 
733 25.8 
744 23.9 
828 25.3 
912 26.6 
991 24.0 
1075 25.3 
1086 23.5 
1159 26.6 
1170 24.7 
1254 26.0 
Zauwazenie. Wyzejnawiedzione swiadectwa na podstawie ktorego bylo zrobione obliczenie  mozna nie traktowac powaznie bo wedlug opinii Czyzewskiego (6, str.42) dniem urodzenia Chrystusa byl uznany dzien, wstanowiony przez Aureliana jako  Natalis Solis Invicti  (nieporzuszalny dzien urodzenia slonca),  25 grudnia. Widocznie to byl pierwszy dzien kiedy astronomie starozytne rzymskie spostrzegali zwieksznie dnia slonecznego.

Teraz na podstawie dwich wyzejnawiedzionych tablic nam bedzie zrecznie sklasc jeszcze jedne, ktora bedzie mial numer 3, ktora by dawala wspolstawienie teoretycznie mozliwych dat uordzenia i zmartwychwstania Chrystusa. Zestawimy je w dwie kolumny: w prawej bedziemy pisali lata zamrwychwstania, a w lewej lata urodzenia.

TABLICA 3

TEORETYCZNIE MOZLIWE LATA URODZENIA I ZMARWYCHWSTANIA JEZUSA CHRYSTUSA
 
LATA  URODZENIA
LATA ZMARTWYCHWSTANIA
rok 
cala ksiezyca 
rok
cala ksiezyca 
 
 
                           
      -167w 25.8
  -165 24.7     
      - 156w 24.0 
  -154 22.8     
      - 129e 26.3 
      - 118e 24.3 
      - 83w 27.0 
  - 81 25.9     
      - 72w 25.3 
  - 70 24.0     
  - 59 22.2     
      - 34e 25.6 
      - 23e 23.7 
      7w 22.7 
  22 26.9     
  33 25.0     
      42e 25.4 
  44 23.1     
      53e 23.5 
      91w 24.0 
      102w 22.1 
  117 26.2     
  128 24.4     
      137e 24.8 
      148e 22.9 
      175w 25.2 
      186w 23.4 
  212 25.8     
      221e 26.1 
      232e 24.4 
      270w 24.7 
      281w 22.8 
  291 23.2     
      316e 25.6 
      354w 25.9 
  375 24.4     
      365w 24.0 
      376w 22.3 
      395e 23.0 
      449w 25.4 
  459 25.8     
      460w 23.6 
  470 23.9     
      479e 24.4 
      490e 22.5 
  543 27.0     
      544w 24.8 
  554 25.1     
      563e 25.5 
  565 23.2     
      574e 23.7 
      623w 22.2 
      628w 26.1 
  638 26.4     
  649 24.5     
      658e 24.9 
      669e 23.0 
      707w 23.5 
  733 25.8     
      742e 26.2 
  744 23.9     
      753e 24.3 
      764e 22.5 
      791w 24.8 
      802w 23.0 
  828 25.3     
      837e 25.7 
      848e 23.8 
      875w 26.1 
      886w 24.3 
      897w 22.4 
  912 26.6     
      932e 25.2 
      970w 25.5 
      981w 23.6 
  991 24.0     
      1011e 22.6 
      1016e 26.5 
      1065w 24.9 
  1075 25.3     
      1076w 23.2 
  1086 23.5     
      1095e 23.9 
      1106e 22.0 
      1149w 26.2 
  1159 26.6     
      1160w 24.4 
  1170 24.7     
      1179e 25.2 
      1190e 23.3 
Zauwazenie

Jezeli wziazc pod uwage ze w swoj czas Medler i Chlustin (jezeli wierzyc (1), str.222) pisali o tym ze podczas soboru w Nicea  rowny dzien zauwazali dlaczegos 18 marca i postanowili prepuscic trzy dni zeby 18 marca obrocilo sie w 21. Wiec jezeli temu wierzyc trzeba bedzie rozpatrzyc nasze zadanie na ten wypadek.

Wszystko jedno tresc tego artukulu wydaje sie dziwna? Wtedy prosze o klikniecie tutaj.

LITERATURA

1. Klimiszyn I.A. Kalendarz i chronologia. Moskwa, Nauka, 1985
2. Gleb Nosowski. Urodzenie Chrystusa i poczatek naszej ery. W ksiazce: Fomenko A.T.: Chronologia Globalna. Moskwa 1993
3. Chronograf roku 1680 (zbior prywatny)
4. Bickerman. Chronologia swiatu starozytnego. M. 1975
5. Monumenta Germaniae Historica. Auctorum Antiquissimorum. Berolini, 1892.
6. Czyzewski. Ziemia w usciskach slonca. Moskwa, Mysl 1995
7. Duluman E. Kalendarzy, chronologia i urodzenie Chrystusa. Internet.

12 czerwca 1998. Tlumaczenie w jezyk polski 1999

Powrot do strony glownej
Do stranicy glownej o chronologii
List do autora

Сайт управляется системой uCoz